Hyppää sisältöön

Liiketoiminta ja asiakkaat

Granlundin liiketoiminta-alueita ovat suunnittelu, rakennuttaminen ja valvonta, konsultointi ja palvelut, ohjelmistot sekä isännöinti. Yhtiö toimii pääosin Suomessa yli 1 500 asiantuntijan voimin. Lisäksi toimipisteitä löytyy Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.

Katsaus liiketoimintaan

Vuosi 2024 meni Granlundin liiketoiminnoissa kokonaisuudessaan hyvin. Merkittävintä kasvua oli datakeskussektorilla, rakennuttamisessa ja valvonnassa sekä kiinteistöohjelmistoissa. Myös suunnittelupalveluille oli kysyntää, vaikka suunnittelualoittain oli hieman vaihtelua. Talotekniikkasuunnittelussa pidimme markkinajohtajan asemamme.

Asiakastyytyväisyys- ja bränditutkimuksen tulokset olivat ilahduttavia. Keskiarvomme asiakastyytyväisyydessä kasvoi vuodesta 2022 ollen 2024 vuonna 4,08 asteikolla 1-5.

Granlundin suurimpia asiakkuuksia 2024

  • Helsingin kaupunki
  • Kesko Oyj
  • Senaatti-kiinteistöt
  • Datakeskushankkeet
  • S-Ryhmä
  • Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
  • YIT Oyj
  • Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue
  • Pirkanmaan hyvinvointialue

Liiketoiminta-alueemme

SuunnitteluPalvelut ja konsultointiRakennuttaminen ja valvontaOhjelmistotIsännöinti
Olemme taloteknisen suunnittelun markkinajohtaja Suomessa. Kasvamme lisäksi arkkitehti- ja rakennesuunnittelussa.

Talotekninen suunnittelu on yhtiömme suurin liiketoiminta-alue. Olemme laajentaneet palveluitamme viime vuosina myös arkkitehti- ja rakennesuunnitteluun, jotta voimme tarjota asiakkaillemme myös kokonaispalveluita. Lue lisää

Tarjoamme kiinteistö-, energia- ja vastuullisuuskonsultointia niin olemassa oleviin kiinteistöihin kuin rakennushankkeisiin.

Toimimme asiakkaidemme tukena vihreässä siirtymässä, ja autamme heitä saavuttamaan vastuullisuustavoitteensa.

Kiinteistöjohtamisen konsulttimme toimivat apuna kiinteistön teknisen elinkaaren hallinnassa. Lue lisää


Rakennuttaminen on yksi vahvimpia kasvualueitamme. Osaamisemme kattaa niin rakennuttamisen, valvonnan kuin projektinjohdon palvelut.

Autamme myös toiminnanvarmistuksessa ja käyttöönotossa hankkeiden valmistumisen kynnyksellä.

Lisäksi tarjoamme kustannusohjauksen ja -laskennan palveluita sekä 4D-suunnittelua aikataulutuksen tueksi. Lue lisää
Päätuotteemme ohjelmistoissa on Granlund Manager – Suomen käytetyin kiinteistöjohtamisen ohjelmisto, jonka avulla voi seurata mm. kiinteistön ylläpitoa ja energiankulutusta. Ohjelmisto keskittää yhteen kaikki olennaiset kiinteistön tiedot.

Granlund Designer on työkalu rakennusalan tiedon vakioimiseen ja hallintaan. Se tuo läpinäkyvyyttä rakennushankkeisiin. Lue lisää


Tarjoamme isännöintipalveluja pääkaupunkiseudulla Granlund Isännöinti -yrityksen kautta.

Palveluumme sisältyy taloyhtiön vastuuisännöitsijä, taloushallinnon palvelut sekä tekninen isännöinti.

Lisäksi tarjoamme asiantuntijapalveluita tueksi taloyhtiön korjaustoimenpiteiden suunnitteluun. Lue lisää



Asiakassegmenttimme

Granlundin asiakassegementit pysyivät 2024 pääosin samoina verrattuna vuoteen 2023. Datakeskussektorin voimakas kasvu näkyy kuitenkin selkeästi informaatio- ja viestintäsegmentin kasvussa.

Suunnitteluliiketoiminta

Granlundin palveluihin kuuluvat talotekniikka-, rakenne- ja arkkitehtisuunnittelu. Yhtiön erikoistumisalueita ovat mm. teknisesti vaativat hankkeet kuten sairaalat ja datakeskukset. Lisäksi palveluja tarjotaan useilla erikoissuunnittelualoilla.

Markkinatilanteen vuoksi suunnittelun kysyntä vaihteli paljon eri liiketoimintayksiköissä ja alueilla. Pohjanmaalla koko vuosi oli kiireinen, mutta esimerkiksi Lahdessa ja Oulussa oli haastavampaa. Hankkeita käynnistyi julkisella puolella yksityistä sektoria enemmän. Talotekniikkasuunnittelussa säilytettiin markkinajohtajan asema, ja sairaalasuunnittelussa korostuivat edelleen suuret hankkeet.

Tärkeimpiä onnistumisia olivat pitkäaikaisten vakioasiakkuuksien jatkuminen sekä hyvä asiakaspalaute. Datakeskushankkeiden volyymi tuplaantui, teollisuuden suunnittelussa saatiin joitakin uusia avauksia, ja rakenne- ja arkkitehtisuunnittelu kasvoivat uudempina liiketoimintoina tavoitteiden mukaisesti.

Granlundin vahvuutena markkinatilanteessa oli erityisosaaminen sekä lisäarvon tuottaminen rakennusten koko elinkaarelle. Korjausrakentamisen osuus koko liiketoiminnasta pysyi vakaana. Laadukkaan suunnitteludatan ja datalähtöisten palvelujen kysyntä on selvästi kasvussa.

Suunnittelun projekteja ja asiakkuuksia

  • Laakson yhteissairaala -allianssi, Helsinki
  • Datakeskushankkeet
  • TAYS Uudistamisohjelma, Tampere
  • Myllypohjan monitoimitalo -allianssi, Lahti
  • Pasilan keskitornialue (Varma), Helsinki
  • KYS Uusi sydän -allianssi, Kuopio
  • Roihupellon kampus -elinkaarihanke, Helsinki
  • Kokkolan urheilupuiston hybridiareena
  • Hitachi Energy Park, Mustasaari

Suunnitteluliiketoiminnan projektejamme vuodelta 2024

Rakennuttaminen ja valvonta

Kilpailu koveni rakennuttamisen markkinassa, mutta Granlundin liikevaihto kasvoi strategisten tavoitteiden mukaisesti. Rekrytoinnit onnistuivat, ja kymmeniä uusia tekijöitä palkattiin esimerkiksi Helsinkiin, Tampereelle, Lahteen, Pohjanmaalle ja Ouluun. Kasvua tuki Rakennuttajatoimisto Rantatuvan yrityskauppa Lahdessa.  

Vuoden suurimpia onnistumisia olivat erinomainen asiakastyytyväisyys ja liiketoiminnan laajentuminen koko maahan. Jokaiseen Granlundin liiketoimintayksikköön perustettiin rakennuttajaorganisaatio. Myös Granlundin tunnettuus rakennuttajana parani strategian mukaisesti.  

Korjausrakentaminen toimi liiketoiminnan kivijalkana, vaikka paikallisesti kysyntää oli myös uudisrakentamisessa, taloyhtiöissä ja teollisuudessa. Lisäksi rakennuttajakonsultteja ja valvojia työllistivät datakeskukset ja kansainväliset hankkeet, turvaluokitellut ja suojellut kohteet sekä Senaatti-kiinteistöjen Yhteiset työympäristöt -hankkeet. 

Rakennuttamisen eri osa-alueilla Granlund pärjäsi hyvin vaativien kohteiden ja korjausrakentamisen rakennuttamisessa ja valvonnassa. Tutkimuspalveluissa oli hiljaisempi vuosi.  

Kustannusohjauksen ja 4D-palvelujen liikevaihto kasvoi ja tuki datavetoista projektinhallintaa, joka on yksi rakennuttamisen strategisista tavoitteista. Määrä- ja kustannuslaskennassa keskitytään jatkossa kustannusohjaukseen sekä digitaalisen määrädatan jalostamiseen esimerkiksi hiilijalanjälkilaskentaa varten.  

Vuonna 2025 jalkautetaan päivitettyä strategiaa, joka tähtää vahvaan ja kannattavaan kasvuun yhdessä asiakkaiden kanssa.  

Rakennuttamisen asiakkuuksia

  • Senaatti-kiinteistöt
  • Helsingin kaupunki
  • Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
  • Sponda Oy
  • Okmetic Oy:n piikiekkotehdas, Vantaa
  • Laakson yhteissairaala, Helsinki
  • Prysmian Group Finland Oy: Pikkalan kaapelitehdas, Kirkkonummi
  • Datakeskushankkeet
  • Kansainväliset hankkeet
  • Kaupanalan hankkeet
  • Kuntasektori

Rakennuttamisen ja valvonnan projektejamme vuodelta 2024

Uudistunut Geologian tutkimuskeskus

GTK Mintecille valmistui Outokumpuun uudisrakennus, joka on osa kansainvälisesti merkittävää Geologian tutkimuskeskusta.

XAMK: puurakentamisen laboratorio

XAMK:in puurakentamisen laboratoriossa testaus- ja tutkimustoiminta toimii jatkossa erittäin korkealaatuisissa tiloissa.

XTX marketsin datakeskus rakentuu Kajaaniin

Brittiyhtiö XTX Markets rakennuttaa suurta datakeskuskokonaisuutta Kajaaniin, jonka ensimmäinen osa valmistuu 2026.

Konsultointi ja palvelut

Konsultointialalla oli vuoden 2024 aikana odottava tunnelma. Kiinteistökauppojen määrä jäi ennätyksellisen alhaiseksi, ja hintakilpailu oli kovaa. Markkinatilannetta virkistivät kuitenkin tulevat lainsäädäntömuutokset, jotka kannustivat tehostamaan tiedolla johtamista ja raportointia. Erityisesti julkisen sektorin toimijat havahtuivat datan merkitykseen kiinteistönpidossa, riskienhallinnassa ja resurssien käytössä. 

Granlundin vastuullisuuskonsultoinnin palveluvalikoimaa laajennettiin ja kysyntä vilkastui loppuvuotta kohti. Rakennustuoteteollisuuden vastuullisuuspalvelujen kysyntä kasvoi selvästi. Energiakonsultoinnissa ja kiinteistöjohtamisessa ei päästy kaikilta osin kasvutavoitteisiin, mutta energia-asiantuntijoita työllistivät vakioasiakkaille tarjotut jatkuvat palvelut. Kiinteistöjohtamisessa korostuivat kiinteistönomistajien vastuullisuus- ja ilmastotavoitteet.  

Kanta-asiakkuudet säilyivät vahvoina, ja lisäksi kaikilta sektoreilta aina kunnista ja seurakunnista teollisuuteen ja sijoittajiin saatiin useita kymmeniä uusia asiakkuuksia, joille Granlund toimii strategisena kumppanina. Etelä-Suomen lisäksi konsultointipalvelujen tarjonta on kasvanut Itä- ja Keski-Suomessa jo vuosia, ja nyt myös Pohjois- ja Länsi-Suomi ovat seuraamassa perässä. Granlundilla työskentelee tällä hetkellä yhteensä noin 150 energia- ja vastuullisuuskonsulttia.  

Vuonna 2025 kasvua odotetaan muun muassa strategisesta vastuullisuus-konsultoinnista ja datavetoisista palveluista, joilla parannetaan tiedolla johtamista ja tuottavuutta. Granlundin AI-tuoteperheestä löytyy jo useita valmiita työkaluja, joilla tuetaan niin vastuullisuusraportointia kuin kunnossapidon hallintaa. 

Konsultoinnin ja palvelujen keskeisiä asiakkuuksia

  • Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma
  • Helsingin kaupunki
  • Citycon Oyj
  • HUS
  • Senaatti-kiinteistöt
  • Sagax Finland Asset Management Oy
  • Sähkötalo (Kamppi, Helsinki)
  • Seurakunnat

Konsultoinnin ja palvelujen projektejamme vuodelta 2024

Ohjelmistoliiketoiminta

Kireä taloustilanne näkyi ohjelmistoliiketoiminnassa kahdella tavalla. Suuria kilpailutuksia ei tehty ja investointien päätöksentekoajat olivat pitkiä, mutta moni toimija näki ohjelmistoratkaisut myös keinona parantaa liiketoiminnan tuottavuutta.  

Globaalit turvallisuusuhkat korostivat kyberturvallisuuden merkitystä, ja kysyntää oli pilvipalvelujen lisäksi vahvennetuille tietoturvaohjelmille. Granlundin ohjelmistoratkaisuja on kehitetty jo kauan myös turvaluokiteltuihin kohteisiin ja IT-ympäristöihin.  

Kasvutavoitteet saavutettiin kaikissa ohjelmistotuotteissa, ja se mahdollisti tuotekehitysorganisaation ja myyntiprosessin uudistamisen. Kotimaan ja kansainvälisten hankkeiden myyntiorganisaatiot yhdistettiin, ja kansainvälisessä liiketoiminnassa keskityttiin Pohjoismaihin ja Baltiaan. 

Ohjelmistojen kysynnän uskotaan kasvavan jatkossakin uuden rakentamislain sekä kiristyvän EU-lainsäädännön takia. Ohjelmistojen avulla kiinteistönomistajat tietävät, mitä rakennuksissa tapahtuu, ja pystyvät johtamaan toimintaansa tehokkaammin ja raportoimaan siitä eri sidosryhmille. 

Ohjelmistoliiketoiminnan asiakkuuksia

  • Okmetic Oy, piikiekkotehdas, Vantaa
  • Kanta-Hämeen hyvinvointialue (Oma Häme)
  • Kirkkohallitus-puitesopimus
  • Vöfab, Ruotsi
  • Baltic Yachts, Pietarsaari

Ohjelmistoliiketoiminnan projektejamme vuodelta 2023

Isännöinti

Isännöinnin markkinassa tapahtui vuoden aikana poikkeuksellisen suuria yritysjärjestelyjä. Aikaisemmin yrityskaupat ovat keskittyneet alan pieniin ja keskisuuriin toimijoihin, mutta nyt niitä tekivät myös suurimmat. Se lisäsi asiakkaiden liikettä ja näkyi tarjouspyyntöjen määrässä.

Granlund sijoittuu isännöinnissä Suomen 20 suurimman yrityksen joukkoon. Liikevaihto ja kannattavuus paranivat strategisten tavoitteiden mukaisesti, ja uusasiakashankinnassa onnistuttiin. Asiakkaina on asunto-osakeyhtiöitä, kiinteistöosakeyhtiöitä ja parkkihalleja. Henkilöstömäärässä ei tapahtunut suuria muutoksia, vaan eläköitymiset korvattiin rekrytoinneilla ja uusien osaajien kouluttamisella.

Vuoden aikana valmistauduttiin Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmän toiseen vaiheeseen järjestelmäuudistuksilla ja projektiryhmän nimeämisellä. Kesällä 2025 aloitetaan asunto-osakeyhtiöiden taloustietojen sekä kunnossapito- ja muutostyödatan vieminen samaan tietokantaan omistustietojen kanssa.

Asiakastyytyväisyyttä mitataan säännöllisesti

Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitataan Granlundilla joka toinen vuosi asiakastyytyväisyystutkimuksella sekä säännöllisesti projektipalautekyselyillä. Syksyllä 2024 toteutettiin laaja asiakastyytyväisyystutkimus ja bränditutkimus.

Asiakkaiden tyytyväisyys Granlundin toimintaan parani kaikilla osa-alueilla. Vahvan pohjan hyville tuloksille loi laaja palveluvalikoima, pitkät asiakassuhteet ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen. Asiakkaat arvostavat erityisesti Granlundin laaja-alaista asiantuntemusta ja ammattitaitoa sekä paikallisia palveluja.

Asiakassuhdetutkimuksen tulokset

Granlundilla varauduttiin alan haastavaan taloustilanteeseen kehittämällä aktiivista myyntityötä. Asiakaskäynnit ja muut yhteydenotot lisääntyivät yli 30 prosenttia. Se tuotti tulosta, vaikka yhteydenottojen tavoitteena ei ollut suora myynti, vaan asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen. Lähestymistapa näkyi myös tutkimustuloksissa.

Koko Granlund-konsernin NPS-luku (Net Promoter Score) nousi 49:ään (44 vuonna 2022), ja kokonaistyytyväisyyttä kuvaava arvosana oli 4,08 (asteikko 1–5). Nousua oli joitakin prosentin kymmenyksiä. Kokonaistyytyväisyys parani kaikissa liiketoiminnoissa. Suurinta asiakastyytyväisyys oli jo toista kertaa peräkkäin rakennuttamisessa ja valvonnassa (4,27), ja toiseksi parhaan tuloksen sai talotekninen suunnittelu (4,15). Molempien tulos parani edellisestä tutkimuksesta.

Granlundin vahvuuksina mainittiin asiantuntemus, yhteyshenkilöiden tavoitettavuus, asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen, hinta-laatusuhde ja toiminta vastuullisena yrityksenä.

Granlundia suosittelisi 55 prosenttia asiakkaista. Eniten suosittelijoiden joukossa on asiakasyritysten johtoa.

Granlundin vahvuuksina mainittiin asiantuntemus, yhteyshenkilöiden tavoitettavuus, asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen, hinta-laatusuhde ja toiminta vastuullisena yrityksenä.

Asiakaspalautetta pyydetään säännöllisesti myös projektien päätyttyä. Projektipalautteiden NPS-luku oli 65 (vuonna 2023 luku oli 68).

Asiakkaat arvostivat erityisesti Granlundin asiantuntemusta sekä yhteistyön sujuvuutta. Viime vuosien aikana on pystytty parantamaan myös projektiaikatauluissa pysymistä.

Tutustu Granlundin aiempiin vuosikertomuksiin

Mitä tietoa etsit?