Kuinka 4D-suunnittelu tehostaa rakennushankkeita?
10.11.2023 – Asiakkaamme kertovat, miten 4D on vaikuttanut purkuhankkeiden aikatauluihin Purkupihalla, läpinäkyvyyteen Helsinki-Vantaan kehitysohjelmassa ja suunnittelun laatuun Destialla.
Järjestimme tänä syksynä KIRAHubin kanssa asiakastilaisuuden, jossa 4D-suunnittelua käyttäneet asiakkaamme kertoivat kokemuksistaan. Moni piti hankkeiden onnistumista mahdottomana ilman 4D:tä.
4D auttoi puolittamaan purkuaikataulun Espoon Lippulaivassa
Purkupihan työnjohtaja Matti Purho kertoi webinaarissa, miten vanhan Lippulaiva-kauppakeskuksen purkaminen onnistui 4D:n avulla hämmästyttävän tiukassa aikataulussa.
“4D-suunnittelun hyödyt konkretisoituivat heti, kun saimme ensimmäiset dronekuvat työmaalta.”
Purkamisen oli pakko pysyä uuden kauppakeskuksen louhintatöiden edellä, ja loppuvaiheessa samalla työmaalla alkoivat maalämpökaivojen poraukset. Länsimetro-työmaa antoi kolmannen aikarajan.
“4D-suunnittelun avulla näimme konkreettisesti, miten louhinta ja purkaminen etenivät sekä mihin purkumassat voitiin varastoida ahtaalla tontilla käsittelyä varten”, Purho kertoo.
Massatiedot esitettiin kuutioina ja tonneina, joten purku-urakoitsija tiesi koko ajan, montako rekkaa pihalla piti seisoa valmiina, jotta tavara liikkui vaaditussa aikataulussa. Urakka valmistui ajallaan ihan päivälleen.
Saimme purettua 7,7 hehtaarin kerrosalan puolessa vuodessa, mikä on tuplanopeus tyypilliseen aikatauluun verrattuna ja siis valtava säästö hankkeen tilaajalle.
Matti Purho, työnjohtaja, Purkupiha
“Saimme purettua 7,7 hehtaarin kerrosalan puolessa vuodessa, mikä on tuplanopeus tyypilliseen aikatauluun verrattuna ja siis valtava säästö hankkeen tilaajalle”, Purho sanoo.
Hän ottaisikin työkalun mielellään myös suoraan oman yhtiönsä käyttöön, koska 4D mahdollistaisi selvästi nopeammat purkuaikataulut kuin hankkeissa yleensä vaaditaan.
“Se antaisi meille liikkumisvapautta oman tuotannon aikataulusuunnitteluun.”
Destia paransi suunnittelun laatua Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa
Destian tuotantopäällikkö Sami Kari korostaa suunnittelun laadun merkitystä, kun euroja lasketaan infrahankkeissa yhä tarkemmin. 4D-suunnittelua testattiin Kalasatamasta Pasilaan -raitiohankkeessa.
“Infrahankkeissa on paljon dataa kerroksittain, joten 4D auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa selvästi perinteisiä jana-aikatauluja paremmin”, Kari toteaa.
Infrahankkeissa on paljon dataa kerroksittain, joten 4D auttaa kokonaisuuden hahmottamisessa selvästi perinteisiä jana-aikatauluja paremmin.
Sami Kari, tuotantopäällikkö, Destia
Hankkeessa toteutettiin yhtä aikaa 4D-suunnittelua ja tahtituotantoa. Määrät saatiin laskettua tietomallista samalla kertaa molempiin. Kokeilu antoi hyviä oppeja, ja Sami Karista olisi toivottavaa, että 4D-aikataulun hallinnasta vastaisi työmaavaiheessa työkalun käyttöön perehtynyt ammattilainen.
Granlundin 4D-suunnittelupalvelujen kehittäjä Jouni Ojalan visio onkin, että 4D-suunnittelusta tulee rakennusalalle uusi suunnitteluala, kuten tietomallikoordinoinnista.
“Silloin hankkeissa olisi aina mukana ammattilainen, joka tuo 4D-suunnitteluun rutiineja ja tehokkuutta.”
4D:llä varmistettiin Helsinki-Vantaan kehitysohjelman läpinäkyvyys
4D-suunnittelu osoitti hyötynsä Finavian poikkeuksellisen monimuotoisessa Helsinki-Vantaan kehitysohjelmassa. Uudistus kesti 10 vuotta (2013–2023) ja maksoi yli miljardi euroa.
“Meillä oli yhtä aikaa käynnissä yhteistoiminnallinen projektinjohtourakka ja allianssi sekä niihin liittyen useita eri projekteja ja vaiheita”, kuvailee Finavian suunnittelupäällikkö Kari Ristolainen kokonaisuutta.
4D-suunnittelu voidaan aloittaa jo hyvin varhaisessa vaiheessa, ja Finavian hankekokonaisuuskin mallinnettiin jo kaksi vuotta ennen rakentamisen alkua. 4D-suunnittelulla hahmoteltiin karkeasti tulevien rakennusvaiheiden aikataulut ja tilatarpeet eri puolilla laajaa lentoaseman infraa.
Hyvä tilannekuva oli alusta asti tarpeen, koska hankkeessa oli valtava määrä sidosryhmiä. 4D-suunnittelulla tuettiin läpinäkyvää vuoropuhelua useiden viranomaistahojen, kuten Trafin ja rakennusvalvonnan kanssa.
“4D-työkalulla pystyimme esittelemään viranomaisille eri työmaavaiheet sekä niiden vaikutukset ja haasteet lentokentän toimintaan hyvissä ajoin”, Ristolainen sanoo.
4D-työkalulla pystyimme esittelemään viranomaisille eri työmaavaiheet sekä niiden vaikutukset ja haasteet lentokentän toimintaan hyvissä ajoin.
Kari Ristolainen, suunnittelupäällikkö, Finavia
Läpinäkyvää viestintää hankkeen etenemisestä ja ratkaisuista kaipasivat myös hankkeen rahoittajat, lentokentän eri toimijat ja ennen koronaa noin 60 000 päivittäistä asiakasta. Kaikki osaprojektit valmistuivat ajallaan ja allianssi jopa kaksi kuukautta etuajassa. Budjettikin piti, ja asiakastyytyväisyys on vain kasvanut.
“En tiedä, miten näin monikompleksinen hanke olisi voitu toteuttaa onnistuneesti millään muulla tavalla”, Ristolainen toteaa.
Kysy lisää 4D-suunnittelusta!