KONEen huoltotiedot siirtyvät automaattisesti Granlund Manageriin
25.11.2022 – KONEen ja Granlundin ohjelmistointegraation kautta KONEen huoltamien laitteiden huoltotiedot siirtyvät automaattisesti Granlund Manageriin. Järjestelmien vuoropuhelu helpottaa ylläpidon seurantaa ja raportointia.
KONEen huoltotoiminnan piirissä on globaalisti noin 1,4 miljoonaa hissiä, liukuporrasta ja automaattiovea.
“Siksi meillä on vastuu myös kehittää alaa ja sen käytäntöjä. Kehityshankkeemme Granlundin kanssa alkoi yhteisen asiakkaamme, HUSin, tarpeesta”, kertoo KONEen kunnossapitoliiketoiminnan johtaja Anna Tiri.
Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS) käyttää Granlund Manageria jo kaikkien kiinteistöjensä ylläpidon seuraamisessa ja johtamisessa. Ohjelmistointegraatio Granlund Managerin ja KONEen huoltotieto-API-rajapinnan välillä yhdistää hissien, liukuportaiden ja automaattiovien huoltotiedot samaan paikkaan kiinteistön muun ylläpitotiedon kanssa.
Kehityshankkeemme Granlundin kanssa alkoi yhteisen asiakkaamme, HUSin, tarpeesta.
Anna Tiri, kunnossapitoliiketoiminnan johtaja, KONE
“Integraation ansiosta huoltotieto siirtyy Granlund Manageriin automaattisesti, ja kaikkien laitteiden ylläpitoa voidaan johtaa saman järjestelmän kautta”, kertoo Granlundin ohjelmistointegraatioiden Chief Solution Officer Markus Valjakka.
Yhteistyön taustalla on myös KONEen ja Granlundin yhteinen halu edistää tiedon virtaamista kiinteistö- ja rakennusalalla. Valmis ohjelmistointegraatio tehostaa tiedonsiirtoa kaikenlaisissa kiinteistöissä. Huoltotietoa voidaan tuottaa nyt asiakkaille vähintään kerran vuorokaudessa, kun aikaisemmin raportointiväli oli kerran kuussa tai kvartaalissa.
“Integraatiomme on oppikirjaesimerkki siitä, miten eri järjestelmien pitäisi tänä päivänä puhua keskenään”, toteaa KONEen kehityspäällikkö Matti Unelius.
Integraatiomme on oppikirjaesimerkki siitä, miten eri järjestelmien pitäisi tänä päivänä puhua keskenään.
Matti Unelius, kehityspäällikkö, KONE
Järjestelmien vuoropuhelu vähentää manuaalista tiedonkäsittelyä
KONEen oma huollon seuranta- ja valvontajärjestelmä siirtää Granlund Manageriin tietoa muun muassa hissien vika- ja korjauskäynneistä, ennakoivista huoltokäynneistä ja viranomaistarkastuksista. Näin Granlund Manageriin kehittyy ajantasainen käyttöpäiväkirja, josta asiakas näkee helposti esimerkiksi tiettyyn hissiin liittyvän huoltotehtävän syyn, asentajan kommentit ja tiedon siitä, onko hissi käytössä vai ei.
“Asiakas saa laitekannan tilanteesta selkeän kokonaiskuvan, ja kaikki huoltoon liittyvä raportointi voidaan hoitaa asiakkaalle tutulla työkalulla, Granlund Managerilla”, Valjakka kertoo.
Asiakas saa laitekannan tilanteesta selkeän kokonaiskuvan.
Markus Valjakka, Chief Solution Officer, Granlund
HUSin kiinteistöistä on haettu Granlund Manageriin myös kaikkien KONEen huoltamien laitteiden huoltohistoria vuodesta 2019 asti. “Pelkästään se osoittaa, miten valtavasti integraatio säästää manuaalista tietojen naputtelua eri järjestelmien välillä.”
Yhtenäiset yrityskulttuurit helpottivat ohjelmistointegraatiota
Ohjelmistointegraation helppous tuli molemmille osapuolille iloisena yllätyksenä.
“Pääsimme liikkeelle ripeästi, koska molemmissa yhtiöissä oli jo tehty perustyötä toimintatapojen kehittämisessä. Haluamme esimerkiksi kehittää asiakkaidemme saamaa palvelua uudenlaisilla kumppanuusmalleilla”, Tiri toteaa.
Kehityshalukkuuden lisäksi yrityskulttuurit kohtasivat muutenkin. Matti Unelius pitää yhtenä syynä yhteistyön helppouteen molempien yhtiöiden halua toimia datan suhteen avoimesti ja läpinäkyvästi.
Ohjelmistointegraatiot vaativat, että tähän asti sisäisinä pidettyjä tietojärjestelmiä avataan kumppaneille. “Oli hienoa nähdä, miten koodarimme puhuivat heti samaa kieltä, ja muutamassa kuukaudessa syntyi toimiva ja monenlaisiin eri kiinteistökokonaisuuksiin monistettava valmis integraatio”, Unelius kertoo.
Ohjelmistointegraatiot vaativat, että tähän asti sisäisinä pidettyjä tietojärjestelmiä avataan kumppaneille.
Jatkossa KONEen huoltamien laitteiden huoltotiedon ja Granlund Managerin yhdistämiseksi riittää, että asiakas, KONE ja Granlund sopivat, mitä tietoa rajapinnan yli halutaan siirtää. Tirin mukaan hyödyt korostuvat suurissa kiinteistökannoissa, joissa liikkumisen varmistaminen ja toiminnan ennakoitavuus ovat etusijalla.
“Tällä hetkellä edelläkävijöinä toimivat terveydenhuollon sekä hotelli- ja kaupan alan toimijat, kuten kauppakeskukset.”
Asiakkaiden tarpeet ohjaavat yhteiskehitystä myös jatkossa. Tarkoitus on siirtää järjestelmien välillä yhä reaaliaikaisempaa ja pidemmälle rikastettua dataa.
“Pohdimme seuraavaksi esimerkiksi laitteiden PTS-tiedon siirtämistä, koska se helpottaisi pitkän tähtäimen ylläpitotoiminnan budjetointia”, Tiri sanoo.