Junction-hackathonissa kehitettiin mobiilisovellus laitetiedon keräämiseen
21.1.2025 – Matias ja Lauri Huhta voittivat syksyn Junction-hackathonissa Granlundin ja KONEen yhteishaasteen, jossa haettiin ideaa kiinteistöjen laitetiedon keräämiseen käyttäjäystävällisellä mobiilisovelluksella.
Rakennusten hiilijalanjälkiohjaus vaatii lisää digitaalista dataa
Junction-hackathoniin osallistui syksyllä yli 250 tiimiä, joista 26 keskittyi ratkaisemaan Granlundin ja KONEen yhteishaastetta. Tavoitteena oli löytää käyttäjäystävällisiä mobiiliratkaisuja laiteinventaareihin eli rakennusten laitekannan keräämiseen.
“Laitteiden sijainti- ja kuntotietojen kerääminen vaatii manuaalista työtä paikan päällä, joten datan keräämisen automatisointi tehostaisi niin kiinteistöjen huoltoa kuin laajempien korjausten suunnittelua”, toteaa Granlundin Head of Software Development Tauno Hyvärinen.
Haasteen taustalla oli kaksi Business Finlandin rahoittamaa hanketta, NSDC (Nordic Superblocks as Decarbonization Catalysts) ja Untangling People Flow, joissa KONE ja Granlund ovat mukana kehittämässä alalle digitaalisia ratkaisuja. Hackathonissa haluttiin esittää ongelma, jonka ratkaisut olisivat kiinteistöalalle aidosti hyödyllisiä.
“Jos kunnossapitodataa saataisiin paremmin käyttöön, voisimme rakentaa asiakkaille lisäarvoa tuottavia palveluja, joilla vähennettäisiin myös hiilijalanjälkeä”, kertoo KONEen Senior Co-innovation Expert Jere Vuorenala.
Junctionin kaltaiset hackathonit ovat erinomainen keino varmistaa muutamassa päivässä, onko jokin idea järkevää ottaa mukaan omaan tuotekehitykseen.
Jere Vuorenala, Senior Co-innovation Expert, KONE
Hackathonit tukevat sisäistä kehitystyötä
Vuorenalasta Junctionin kaltaiset hackathonit ovat erinomainen keino varmistaa muutamassa päivässä, onko jokin idea järkevää ottaa mukaan omaan tuotekehitykseen. “Saamme kustannustehokkaasti ja pienellä vaivalla lisää ymmärrystä siitä, onko jokin asia tehtävissä”, Vuorenala kertoo.
Myös Granlundin innovaatio- ja kehitystoimintaan kuuluu tiivis yhteistyö niin opiskelijoiden kuin startupien ja freelancer-ohjelmistokehittäjien kanssa. “Olikin mieluisa yllätys, että hackathoniin osallistui opiskelijoiden lisäksi nuoria yrittäjiä”, Hyvärinen lisää.
Granlundin ja KONEen haasteen voittajiksi valittiin ohjelmistoalalla jo toimivat kaksosveljekset Lauri ja Matias Huhta. Matiaksella on softakonsultointifirma Simplr ja datainsinööri Laurilla Data Nuggets. “Veljesten tekemä demo toimi parhaiden ja oli kehitetty pisimmälle”, Hyvärinen toteaa.
Myös Vuorenala oli vaikuttunut veljesten idean kypsyydestä. “Saimme teknisesti pitkälle viedyn ratkaisun, jossa oli keskitytty ydinongelmaan eikä ylimääräisiin asioihin.”
Oli hauska lähteä protoilemaan uudenlaista ratkaisua alalle, jossa kaikkea ei ole vielä digitoitu. Samalla pääsimme yhdistämään softamaailman koodilla todelliseen maailmaan.
Lauri Huhta, datainsinööri, Data Nuggets
Mobiilisovellus digitoi laitekilven tekstitiedot
Haasteen vaatimuksena oli oikeasti toimiva mobiilisovellus. Huhtien ratkaisussa käyttäjä voi mennä puhelimensa kanssa kiinteistössä olevan laitteen luo ja ottaa kuvan sen laitekilvestä. Koodi siirtää tekstidatan kuvasta rakennuksen 3D-malliin.
Veljesten sisäinen työnjako oli tehokas: Matias rakensi softan, jolla otetaan valokuvia laitekilvistä, ja Lauri huolehti kilvessä olevan tekstin kuvantunnistamisesta.
“Moni ryhmä liitti ratkaisunsa tekoälyyn, mutta me halusimme erottua ja jättää kontrollin ihmiselle”, Matias Huhta sanoo. Käyttäjä näkeekin koko ajan, mitä ohjelmassa tapahtuu, ja samoilla tiedoilla saadaan aina samat tulokset.
Hackathon oli Huhdan veljeksille ensikosketus kiinteistö- ja rakennusalaan. “Oli hauska lähteä protoilemaan uudenlaista ratkaisua alalle, jossa kaikkea ei ole vielä digitoitu. Samalla pääsimme yhdistämään softamaailman koodilla todelliseen maailmaan”, Lauri Huhta toteaa.
Haluatko kuulla lisää?
Heikki Ihasalo
Lisää uutisiamme
Tilaa uutiskirjeemme
Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.