Vähäpäästöisillä menopeleillä konkretiaa kestävään liikkumiseen
3.6.2024 – Asiantuntijayrityksenä Granlundin tärkein tuote on aineeton, osaamisemme. Meidän merkittävimmät päästömme eivät synnykään tuotteiden elinkaaren eri vaiheissa kuten materiaalihankinnoista.
Jotta osaamisemme pääsee hyötykäyttöön, kokoonnumme työpaikoillemme tekemään yhteistyötä ja matkustamme asiakkaidemme luo. GHG-protokollan mukaisesti lasketut suurimmat päästömme syntyvät liikkumisesta: töihin matkustamisesta ja liikematkustamisesta. Siksi ei olekaan merkityksetöntä, miten kuljemme töihin ja asiakkaidemme luo.
Granlund on sitoutunut Science Based Targets initiativen (SBTi) mukaisesti vähentämään päästöjään linjassa 1,5 asteen tavoitteen kanssa. Mitä teemme tavoitteiden saavuttamiseksi?
Miten pienennämme liikematkustamisen hiilijalanjälkeä?
Kirjoitan tätä tekstiä junassa matkalla Tampereelta Helsinkiin. Junamatkustamisen etuna on työskentelyn lisäksi se, että se on erittäin tehokas keino pienentää hiilijalanjälkeä. VR:n viimeisimmästä vuosiraportista poimittu päästökerroin on hyvin pieni, 1,2 g/henkilökilometri.
Granlundilla on ymmärretty junalla matkustamisen edut. Junamatkat ovat hienossa kasvussa: vuonna 2023 junalla kuljetut kilometrit olivat 186 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022.
Junalla matkustamisen lisäksi Granlund on ottanut käyttöön muitakin keinoja vähentääkseen liikematkojen päästöjä. Useilla toimistoillamme on yhteiskäyttöön tarkoitettuja kulkuvälineitä. Esimerkiksi Tampereella asiakastapaamiseen voi hurauttaa vaikkapa sähköpyörällä tai sähköpotkulaudalla. Pääkonttorillamme voi työpäivän aikana lainata yhteiskäyttöautoa.
Viimeisin yhteiskäyttöautomme on otettu juuri käyttöön Mikkelissä, jossa kuntotutkimuksiin ja -kartoituksiin hurautetaan jatkossa ID.Buzz-sähköpakettiautolla. Työsuhdeautoistamme 67 % on sähköisiä ja kaikki tänä vuonna hankitut työsuhdeautot kulkevat sähköllä.
Päästöjen vähentäminen töihin matkustamisessa
Töihin matkustamisen jalanjälkeen pureudumme tarjoamalla granlundilaisille mahdollisuuden käyttää työmatkasaldoa kodin ja työpaikan väliseen julkiseen liikenteeseen. Työmatkasaldolla haluamme tukea julkisilla liikkumista yksityisautoilun sijaan. Korotimme työmatkasaldon arvoa vuoden 2024 alusta, ja nyt etua latautuu käytettäväksi yhteensä 400 euroa vuodessa.
Työmatkasaldon lisäksi granlundilaiset voivat kulkea työsuhdepolkupyörällä. Parasta on, että työmatkasaldon ja työsuhdepolkupyörän käyttö eivät sulje toisiaan pois vaan sama henkilö voi hyödyntää kumpaakin. Työsuhdepolkupyörien suosio onkin kasvussa.
Työsuhdepolkupyöräkumppanimme Vapauden tuoreen Työsuhdepyöräily Suomessa 2024 -tutkimuksen mukaan 46 % kaikista autoilevista vastaajista (n=4 598) kertoo vähentäneensä autoiluaan työsuhdepyörän hankinnan jälkeen. Keskimäärin vähennys on ollut 42 kilometriä viikossa.
Päästöjen vähentämisen lisäksi työsuhdepyöräilyllä on toinen merkittävä hyöty. Vapauden tutkimuksen mukaan 56 % kokee fyysisen kuntonsa kohentuneen työsuhdepyörän käyttöönoton jälkeen.
Näin YK:n maailman polkupyöräpäivän kunniaksi taidan käydä illalla pyöräilemässä palauttavan kuntoa kohottavan pyörälenkin ja kirjata kilometrit ylös Granlundin Kilometrikisa-joukkueelle. Olemme mukana jälleen myös SPR:n Ketjureaktiossa, joten kilometreistäni siirtyy myös rahaa hyvään tarkoituksen.
Tarkempaa tietoa hiilijalanjäljestämme löydät vuosikertomuksestamme
Haluatko kuulla lisää?
Kirsti Sääjärvi
Lue muita blogejamme
Tilaa uutiskirjeemme
Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.