Miten tehdä edukseen erottautuvaa vastuullisuusraportointia?
21.8.2024 – Tuntuuko sinustakin, että eri toimijoiden vastuullisuusraportit ovat kuin toistensa kopioita? Liian usein ne tosiaan ovat sitä.
Omasta tulevaisuudestaan kiinnostuneiden yritysten ja organisaatioiden kannattaa reivata vastuullisuusraportoinnissa rimaa ylemmäs: vastuullisessa liiketoiminnassa on kyse oman tulevaisuuden turvaamisesta ja vastuullisuusraportointi tarjoaa siihen oikeat lähtökohdat.
Vastuullisuusraportoinnin on määrä osoittaa, että vastuullisuuden (ESG) eteen tehdään jatkuvasti ja systemaattisesti töitä. Se ei ole muusta liiketoiminnasta irrallinen prosessi vaan osa sitä. Se on vastuullisuustyön tilinpäätös tehdystä työstä, ja se kertoo, mihin suuntaan seuraavaksi jatketaan.
Jokaisen yrityksen ja organisaation tulee löytää itselleen sopivat vastuullisuusraportoinnin tavat ja menetelmät, jotka parhaiten vastaavat sen vastuullisuustavoitteita ja sidosryhmien odotuksia.
Määrämuotoisten ja standardoitujen raporttien lisäksi on tärkeää tuottaa viestinnällisesti mielekästä ja omaa brändiä tukevaa vastuullisuusraportointia. Laadukas vastuullisuusraportointi tekee liiketoiminnasta ja sen vastuullisuudesta läpinäkyvämpää ja mahdollistaa vertailun muiden toimijoiden kanssa.
Vastuullisuusraportoinnissa lukijakuntaa kiinnostaa aidosti merkittävät asiat.
Erottaudu tasokkaalla raportoinnilla
Laadukas vastuullisuusraportointi on hyvä tapa erottautua. Hyvä vastuullisuusraportti on kattava, luotettava ja läpinäkyvä. Se tarjoaa selkeän kuvan yrityksen vastuullisuustoiminnasta, tavoitteista, toimenpiteistä ja saavutuksista.
Vastuullisuusraportoinnissa lukijakuntaa kiinnostaa aidosti merkittävät asiat. Mitkä ovat vaikutuksenne markkinaan, ja millaisia uusia tuulia olette olleet tuomassa siihen? Oletteko ottaneet käyttöön vastuullisuutta edistäviä uusia menetelmiä?
Lukijan kannalta ei ole mielekästä, jos raportissa tyydytään listaamaan vastuullisuustavoitteita ja viitekehystä kuvataan aukeamakaupalla.
Ei ylätason sanahelinää tai tyhjiä lupauksia
Raportointi pelkän raportoinnin ilosta ei ole järkevää. Lukijan kannalta ei ole mielekästä, jos raportissa tyydytään listaamaan vastuullisuustavoitteita ja viitekehystä kuvataan aukeamakaupalla.
Vastuullisuusraporttiin kannattaa puristaa kaikista parhaat pisarat yrityksen vaikuttavista ja kiinnostavista vastuullisuuteen vaikuttavista strategioista, teoista, suunnitelmista ja tavoitteista.
Hyvässä vastuullisuusraportissa on päästetty ääneen ihmiset – muutkin kun yrityksen toimitusjohtaja.
Ylätason sanahelinän sijaan asioista kannattaa kertoa konkreettisesti ja selkein mittarein. Mitä olette oikeasti tehneet tai tekemässä vastuullisuuden eteen, millä keinoilla tavoite saavutetaan ja millaiset vaikutukset sillä on?
Hyvässä vastuullisuusraportissa on päästetty ääneen ihmiset – muutkin kun yrityksen toimitusjohtaja. Kun päivittäin vastuullisuuden parissa työskentelevät saavat kertoa asioista, he voivat konkreettisesti kertoa esimerkiksi siitä, millaisia vastuullisuuteen liittyviä valintoja ja toimenpiteitä he tekevät arjessaan.
Hyvä raportti on visuaalisesti näyttävä ja harmoninen kokonaisuus, jota on helppo lukea ja siinä olevat tiedot on helppo omaksua. Vaikka siinä esitetään esimerkiksi lainsäädännön tuomia pakollisia tietoja, niidenkin esittämisestä voi tehdä soljuvaa.
Hyvä vastuullisuusraportti on ymmärrettävä ja helposti saatavilla oleva dokumentti, joka on suunnattu eri sidosryhmille. Se kannustaa avoimeen viestintään ja luo perustan vastuullisuuden jatkuvaan parantamiseen.
Ota yhteyttä ja kysy lisää!
Asta Autelo
Lue blogejamme:
Tilaa uutiskirjeemme
Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.