Mitä tilojen toimivuuskysely kertoo terveydenhuollon tilojen käyttäjätyytyväisyydestä?
10.11.2023 – Terveydenhoidon rakennusprojekteille tehdään valmistumisen jälkeen taloudellinen loppuselvitys, mutta olisiko tarpeen toteuttaa myös toiminnallinen loppuselvitys? Vain kysymällä selviää, ovatko käyttäjät tyytyväisiä uusiin tiloihin.
Sairaaloiden ja muiden terveydenhoidon tilojen uudistus- ja peruskorjaushankkeet on Suomessa pitkälti tehty. Nyt kiinnostavin kysymys onkin, miten hyvin hankkeissa on onnistuttu niin oman henkilökunnan kuin potilaiden näkökulmasta.
Käyttäjäkokemusta ei kannata unohtaa, vaikka hanke olisi maalissa. Onhan hankkeen valmistelussa, suunnittelussa ja toteutuksessa nähty valtavasti vaivaa terveydenhoidon prosessien ja toimintatapojen kehittämisessä. On siis aika selvittää, miten hyvin käyttöönotetut tilat tukevat hoitotyön tehostamista ja asiakaslähtöisyyttä.
Valmiiden tilojen toimivuuskysely kertoo hyte-alueen päättäjille, miten tilojen käyttäjät ovat ottaneet tilat omakseen.
Senja Karjalainen, KSL-suunnittelun ryhmäpäällikkö
Arvokasta palautetta hyte-alueiden päättäjille
Moni terveydenhuollon rakennusprojekti kestää vuosia, joten paljon ehtii tapahtua. Kaikkia hankesuunnitteluvaiheen ideoita ei voida käytännössä toteuttaa, tilaohjelmassa on tehtävä kompromisseja ja käyttäjien ajatukset uusien tilojen toiminnasta muuttuvat.
Valmiiden tilojen toimivuuskysely kertoo hyte-alueen päättäjille, miten uusien tai peruskorjattujen tilojen hoitohenkilökunta, ylläpito, tukipalveluiden tuottajat ja asiakkaat ovat ottaneet tilat omakseen. Upean hankkeen onnistumisista on ilo kertoa myös ulospäin!
Tilojen toimivuuskyselyn tavoitteena ei olekaan etsiä mokia, vaan tunnistaa kohdat, joissa onnistuttiin hyvin tai vähän heikommin. Yksikään rakennusprojekti ei ole täydellinen. Palaute auttaa kehittämään toimintaa ja parhaimmillaan myös oppimaan uutta tulevia hankkeita varten.
Moni terveydenhuollon rakennusprojekti kestää vuosia, joten moni asia ehtii muuttua matkalla.
Senja Karjalainen, KSL-suunnittelun ryhmäpäällikkö
Mitä kaikkea tiloista voidaan arvioida?
Tilojen toimivuuskyselyssä huomioidaan tilasuunnittelun eri tasot aina yksittäisistä hoitohuoneista koko rakennuksen toimivuuteen. Käyttäjiä pyydetään arvioimaan esimerkiksi, miten yksittäiset tilat tukevat tarvittavaa toimintaa, onko tilojen määrä riittävä ja onko ne sijoitettu keskenään oikein tukemaan sujuvaa toimintaa.
Tilojen toimivuuskyselyllä saadaan käyttäjäpalautetta myös tiloista, jotka on suunniteltu erilaiseen toimintaan kuin entisissä tiloissa on totuttu. Hyviä esimerkkejä ovat yhden hengen potilashuoneet, yhteiskäyttöiset työpisteet ja vastaanoton back office- toimintamallin mukaiset tilat.
Tilojen toimivuuskyselyssä ollaan kiinnostuneita myös siitä, mikä on käyttäjien kokemus talotekniikasta. Sijaitsevatko sähkö-, IT- ja sairaalakaasupisteet sopivilla paikoilla tai miten käyttäjät kokevat sisäilman laadun? Lisäksi henkilökunta osaa kertoa, miten asiakkaiden tarpeet on huomioitu. Onko heidän helppo löytää oikeaan paikkaan vai tarvitaanko paljon neuvontaa?
Tilojen toiminnallinen muuntojoustavuus on tavoitteena useissa terveydenhuollon projekteissa, ja siinä onnistumisesta kyselytutkimus antaa osviittaa. Käyttäjien kokemus on tärkeä tiedonlähde tilanteissa, joissa toimintoja halutaan keskittää ja ehkä luopua osasta rakennuksia. Käyttäjillä voi olla konkreettisia ideoita siitä, mistä tiloista olisi helpointa nipistää, ilman että muutos vaikuttaa työssä viihtymiseen ja asiakaspalveluun.
Näin kyselytutkimus etenee:
1. Asiantuntijamme perehtyvät rakennusprojektin toiminnallisiin tavoitteisiin ja tiloihin
2. Teemme ehdotuksen tilojen toimivuuteen liittyvistä kysymyksistä
3. Toteutamme kyselyn käyttäjille netissä
4. Esittelemme kirjallisen raportin tulokset.
Käyttäjillä on usein suuri tarve tulla kuulluksi ja kertoa oma näkemyksensä. Siksipä pelkästään kysyminen kannattaa. Se antaa myös todistuksen siitä, missä kaikessa yhdessä onnistuttiin.
Tilojen toimivuuskysely on helppo toteuttaa
Kuka? Helpoin tapa toteuttaa tilojen toimivuuskysely on jättää se puolueettoman asiantuntijan huoleksi. Kun toiminnallisen loppuselvityksen toteuttaja on ulkopuolinen toimija, tulokset ovat uskottavia ja käyttäjien kynnys kertoa todelliset tunteensa madaltuu. Se näkyy parempina vastausprosentteina.
Milloin? Paras ajankohta kyselylle on aikaisintaan puoli vuotta tai vuosi kohteen valmistumisesta. Kyselytutkimusta ei kannata tehdä liian pian, koska uusiin tiloihin asettuminen vie aikansa. Kokemus tiloista muuttuu rakentavammaksi, kun tiloihin on ehditty tottua. Toimivuuskyselyn voi toteuttaa myös myöhemmin, jos hyte-alueella on tarve selvittää nykyisten tilojen toimivuutta.
Mitä? Kysymykset on tärkeää räätälöidä hankkeen tavoitteiden mukaan, ja siinä toiminnallisen sairaalasuunnittelun kokemuksestamme on valtavasti apua. Varmistamme, että käyttäjiltä saadaan palautetta juuri niistä asioista, joita toiminnalliselle suunnittelulle aikanaan asetettiin.
Haluatko kuulla aiheesta lisää?
Kirjoittaja Senja Karjalainen toimii Granlundilla KSL-suunnittelun ryhmäpäällikkönä. Hän on taustaltaan sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri, joten tuntee hyvin myös sairaanhoidon arjen.
Senja Karjalainen
Hankkeitamme terveydenhuollossa
Tilaa uutiskirjeemme
Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.