Harha 24/7 -valvomosta, tositarina talotekniikan arjesta
6.8.2021 – ”Kiinteistöäsi seurataan 24/7 valvomon kautta, jotta talotekniikkasi toiminta olisi varmistettua.” Kuulostaako tutulta? Mutta pitääkö se paikkansa? Onko 24/7-valvonta oikeasti tarpeellista? Kiinteistösyynäyksen ekspertti Mika Virkki kertoo.
Jokunen vuosi sitten saimme asiakkaaksemme keskisuuren kauppakeskuksen, joka oli käynyt läpi kolmisen vuotta aiemmin suuren TATE-saneerauksen. IV-kojeita oli vaihdettu, taajuusmuuttajia lisätty ja rakennusautomaatio uusittu. Harmittavasti takuuaika oli siis jo ohi ottaessamme kiinteistöä ohjaukseen.
Aloitimme palvelutoimintamme integroitumalla rakennusautomaatioon, jotta saisimme kaiken saatavilla olevan tiedon tehokkaasti käsittelyyn. Jatkoimme tästä asiantuntijan analyysilla ja vertasimme saatuja tietoja rakennusautomaation tietoon.
Pääosin vaikutti siltä, että järjestelmä toimii suunnitellusti, mutta energiatehokkuus jätti toivomisen varaa. Näistä merkittävin oli havainto ilmanvaihtokojeiden toiminta-aikoihin liittyen. Vaikutti siltä, että osa kojeista oli käynnissä, vaikka rakennusautomaation aikaohjelmien mukaan kojeikon piti olla seis.
Havainto ohjattiin kiinteistöhuollolle, joka ohjeistettiin tarkastamaan järjestelmän toiminta ja raportoimaan havainnot. Noh, johtuen kiireistä, osaamisesta tai muista tekijöistä asia ei tuntunut edistyvän. Sama havainto edelleen kummitteli listalla ja koje kulutti huomattavasti enemmän energiaa kuin piti.
Otimme asian uudelleen esille myös kiinteistöjohdon kanssa, joka sai patistettua huoltoa toimimaan kuten oli ohjeistettu. Saimme raportin huollolta, jossa todettiin melko lakonisesti että ”Nähdäkseni kone TK42 noudattaa aikaohjelmia eikä ole päällä 24/7”.
Sehän olisi mukava luottaa ammattilaisen huollon edustajan sanaan ja hetken epäilinkin analysoimaamme dataa; voisiko olla, että tiedossa on jokin bitti vinossa? Ainoa tapa tarkastaa asia oli seurata kojeen toimintaa käytännössä ja asiantuntija otti yhden illan kohteen seurantaa varten. Hän paikallisti oikean vian ja toi esiin piilevät ongelmat. Ja kyllä, kone kävi koko ajan.
Vika korjattiin, myös useista muista kojeikosta, joihin tuo bugi oli jäänyt. Säästöjä tuotettiin useiden tuhansien eurojen osalta kiinteistölle.
Tapauksella todistettiin selkeästi tarve järkevälle analytiikalle. Jos palvelumme olisi ollut toiminnassa jo takuuaikana, järjestelmä olisi optimoitu ja korjattu tehokkaasti, niin ettei siitä olisi koitunut ylimääräisiä kuluja kiinteistön omistajalle takuuajan jälkeen. Puhelinnumeroni löytyy tämä sivun yhteystiedoista.
Mika Virkki
Kirjoittaja Mika Virkki on kokenut talotekniikkamies ja kiinteistösyynäyksen ekspertti. Mika työskentelee Granlundilla liiketoiminnan kehityspäällikkönä.
Mika Virkki
Lue lisää:
Tilaa uutiskirjeemme
Kuule ensimmäisten joukossa Granlundin ja KiRa-alan uutisista ja uusimmista trendeistä.